For noen år siden ble jeg hekta på klatring. I hovedsak innendørsklatring med topptau. Jeg benyttet meg av tilbudet på Hypersenteret i Trondheim; Gekko, nå; Ute.no sin klatrehall. Dette er en perfekt måte å koble av i hverdagen og la stress og mas være igjen utenfor.

Fokuset i klatreveggen må være 100% tilstede, så du kan ikke tenke på alt du skulle gjort, eller alt du ikke rakk. Det får ligge til senere. Det er like mye trening som en sosial greie, og det ikke er nivået som gjelder men interessen. Spiller ingen rolle om du er nybegynner eller proff. Alle bidrar og snakker sammen.

I høst har jeg drevet på med «buldring» – klatring uten tau på Trondheim Klatresenter i Dora-hallen. Det er ikke høyden, men det er en litt annen måte å klatre på enn med tau, som har gitt nye utfordringer rent teknisk.

Stikkord: smidighet og evnen til å se nye løsninger.

Et nyåpnet senter for ivrige klatremuser har raskt blitt pouplært i Trondheim. Her er det små og store, unge og eldre som utfolder sine akrobatiske evner til topps.

Jeg er ingen proff, men klatring tiltrekker meg fordi det er; sosialt, trening, annet fokusområdet, avkobling og mestringsfølelse på en annen arena. Alle klarer noen klatreruter og det er bratt læringskurve, noe som gjør at de fleste syns at klatring er GØY!

Sammen med kompis og kollega Michael Stilson har vi fått til en ukentlig klatreøkt. Det er plass til flere. Så prøv klatring du også!

Det du trenger: klatresko, litt kalk og godt humør!